fredag 20. juli 2012

Vinterferie

Vi har altså hatt noen uker med vinterferie. Turen denne gang gikk til vest Australia, og Perth. Vi startet den lange turen over i slutten av Juni, og brukte en del dager på å komme oss til Perth ved å se litt ting på veien, selv om det stort sett er bare øde, men vi fikk i allefall sett hval og wave rock, og ikke minst en gruve by før vi annkom Perth. Perth er absolutt en by å anbefale om noen av dere skulle bevege dere over på denne siden av jorda. Koselig by, med masse hyggelige resturanter og kafer. Ikke så mye spennende å gjøre, men heller en by man bare nyter mens man er der, jeg liker det mer enn Adelaide, men den ligger nok etter Melbourne på liste over storbyene i Australia. Vi hadde også en båttur over til byen Fremantle, som var en veldig fin historisk by.

Turen videre fra Perth gikk opp til Pinnacle dessert, og deretter sørover langs kysten. Mange flotte steder å se, og verdt å oppleve. Det var ganske mange som sa at det ikke var noe særlig bort over på vest kysten, men etter denne ferien er det klart at alle disse tok grundig feil, mange av disse plassene er helt klart på øverste listen over fantastiske plasser i Australia, Cape Le Grand NP troner nok øverst fra denne kanten av landet.
Vi var stort sett heldige med været på denne turen, med noen fantastiske varme dager i Perth, og litt kaldere men greit vær lengre sør. Så vi har vel stort sett hatt samme vintervær som dere der hjemme har hatt sommervær;)

Nå er vi uansett vel tilbake i Adelaide, og klare for skole, eller egentlig ikke, men vi må bare bli klare. Mandag starter alvoret igjen, men om fire mnd er vi også ferdige, så det skal bli godt det også, til tross for at jeg kanskje er litt stressa over at det i løpet av de mnd skal skrives en masteroppgave på 18,000 ord, og jeg har knapt begynt, men jeg vet i allefall hva jeg skal skrive om i motsetting til noen av de andre jeg studerer sammen med. Dette semesteret har jeg igjen bare to fag, hvor av det ene bare er over tre seminarer de tre første ukene dette semesteret, mens Magne har sine fire fag som vanlig, men da ingen masteroppgave å skrive.

Ellers om dagen irriterer vi oss over skyhøy valuta kurs, og venter i det lengste for å overføre penger i håp om at den går ned igjen snart. Det er vel i grunn det som er eneste minus med å være i Australia om dagen. ;)

Vi gleder oss til å få besøk fra Norge i Oktober, det er ikke så lenge til, og alt er klart til de kommer;) Og vi synes det er veldig koselig med den nye verdensborgeren i Sandefjord, og gleder oss til å treffe lillebror i Desember:)

mandag 7. mai 2012

Hverdagen!

Tittelen sier i grunn det meste, det er ikke mye tid til andre ting en den vanlige hverdagen om dagen her nede. Tiden går fort, men det er mye skole, og masse som skulle vært gjort.

Siden sist har vi hatt en liten påskeferie, hvor vi hadde en tur på the great ocean road, og litt steder på veien i tillegg. Det var en fin tur, men vi skulle valgt en annen tid å reise på, siden det var masse folk ute på veien i påskehelga, og overfyllte camping plasser, som gjorde det vanskelig få et sted å sove. Dette endte med en ufrivillig natt i bilen på en parkeringsplass sammen med mange andre som var i samme situasjon som oss selv. Det drøye med dette var at det egentlig ikke var lov til å sove i bilen på denne plassen. Ja, det sto faktisk et skilt om det, og vi trodde vel egentlig ikke at noen skulle dukke opp å sjekke dette ut, men jo selvfølgelig, dette er jo tross alt Australia. Det kom to karer ned på parkeringsplassen tidlig på morgene, vi var heldigvis våkne begge to, og soveposer var pakket vekk, så de kunne ikke si noe. Vi regner med at de må ta oss sovende om det skal gjelde, så stakkarsene på bortsiden av oss fikk en lite hyggelig oppvekking den dagen. Er ikke sikker på om de fikk bot eller ikke, men de fikk i allefall et ark, så regner egentlig med det. Rare greier, spesielt når det står masse skilt langs veien om "powernap" "take a break" osv...
Vel nok om det, ellers var det uansett en fin tur:)

Etter det så ble det skole resten av de ukene vi egentlig hadde fri. Nå begynner man å se enden på alt arbeidet der og for dette semesteret, bare en presentasjon og to oppgaver til så er det ferie for meg, men siden Magne skal ha eksamen etter at han er ferdig med sine siste oppgaver for semesteret, så da blir det nok å jobbe på masteroppgaven som har blitt satt litt til siden pga alt annet som må gjøres først.

Planene videre for Australia for oss er ferie i juli til Perth ca to- tre uker, alt ettersom hva man får tid til. Neste semester velger vi ikke å reise på ferie når vi har fri i slutten av September, for vi er så heldige å få besøk hjemmefra i begynnelsen av Oktober:) Så da får vi heller ha litt tid til dem når de kommer.
Så før vi reisre hjem er planen en tur til New Zealand i Desember. Jeg har så graduation 20 Desember, og da reiser vi hjem etter den, den 22 Desember. Vi skal ha en 10 timers stopp i Hong Kong, hvor ei jeg har blitt kjent med her nede har lovet å vise oss rundt til steder hvor turister ikke alltid ser eller besøker, gleder oss til det:) Den 23 Desember, klokken 09.15 skal vi etter planen lande på Gardemoen. Det skal bli fint å komme hjem også og treffe alle hjemme, men kjenner jeg ikke gleder meg til vinter og snø og ikke minst kulda. ;) Men først skal vi nyte noen mnd til i dette flotte landet:)

tirsdag 6. mars 2012

Tilbake til studier!

Det har desverre blitt daarlig med blogging paa ferieturen vaar, det ble rett og slett ikke prioritert, noe av skylden kan man legge paa vodafone, som ikke har dekning over 50 % av plassene vi har vert paa, som igjen betyr ingen internett om man ikke vil betale for det i dyre dommer (vi gadd ikke).

Ferien har vert fantastisk flott, men vi har vel begge konkludert med at to og en halv mnd paa reise er alt for lenge. Skal prove aa skrive innlegg om turen om ikke saa alt for lenge.

Siden vi kom tilbake til Adelaide forrige onsdag, har det gaat i ett. For det forste hadde vi ingen plasser aa bo naar vi kom tilbake og fordi Adelaide har vert saa smarte aa plasere alt av festivaler paa samme tid som det er studieoppstart etc, saa var det ikke et eneste hostel i byen med et ledig rom.Vi fant heldigvis ett i to netter og betalte ALT for mye for det, deretter ble det en natt hos en jeg studerer sammen med, for deretter aa takke ja til en leilighet vi ikke var helt sikkre paa, men ble enige om at det sikkert ble fint. Leiligheten har stue, soverom og kjokkent separert, og en meget teit badlosning, hvor vi maa ut av leiligheten og saa inn igjen, men vi har badet for oss selv. :) Den er veldig koselig, i allfall stue og soverom, mens kjokkenet er det saa som saa med, men vi bor jo ikke akkurat der inne, hehe. Saa langt er vi fornoyd, og forhaapentligvis har vi faat strom i dag, og gassen kommer paa torsdag av en eller annen merkelig grunn selv om det er samme selskapt, vi mener aa tro det er Australsk effektivitet. Akkurat som det skal ta 3-4 uker aa faa internett:S Saa det er mye sitting paa skolen om dagen. Magne har allerede en oppgave som skal leveres i morgen, mens jeg har innleveringer hver fredag paa 200 ord i ti uker, saa har levert forste, og holder paa med nummer to. Ellers har jeg ogsaa bestemt meg for aa skrive masteroppgaven fra dette semesteret, og heller bruke litt lengre tid paa den enn jeg hadde tenkt. Skal skrive om immigrasjons politikken i Australia med sammenligning til Norge, saa er bare sporsmaalet om jeg skal bare skrive om hvordan prosessen er for aa komme inn i landene eller hvordan det er naar man har faat opphold i landene, eller begge deler om mulig i det hele tatt. Blir spennende uansett.

I kveld skal vi paa kino og se hodejegerne, ja du horte riktig. Norsk film paa kino i Australia i kveld:) litt rart... men forst skal vi paa pancake house, maa neste teste det ut etter aa ha bodd her i snart 8mnd. :)

tirsdag 27. desember 2011

Jul i Australia

Det er veldig spesielt å feire jul I Australia, med 37 grader og skyfri himmel. Det er vanskelig å komme i julestemning, og er vi er vel i grunn ganske sikre på at den heller aldri kom og at jul paserte oss like raskt som den kom. Vi har altså begynt ferien vår på østkysten, og befinner oss for tiden i Cairns. Der vi også har tilbrakt jul og skal være til over nyttår.

På julaften ble det strandtur på dagen, og senere på kvelden var vi ute å spise middag på en fin havne resturant, det ble en særdeles annerledes julemiddag, men det var absolutt god mat og vin, og ikke minst dessert, og det ble i tillegg den dyreste middagen vi har hatt i Australia, men tror vi begge var enige om at det var verdt det J  Etter en god middag, gikk vi til parken og fant oss en palme som fungerte som juletreet vårt i år, hvor vi utvekslet gaver. Ellers så får vi også benytte annledingen her til å takke for de andre gavene vi også har fått, endten tilsendt eller fått beskjed om hva er via meldinger ;-) Dere vet selv hvem dere er, så tusen takk J
Ellers har dagene i Cairns gått med til bilkjøp og det som hører med der, og ellers litt shopping av utstyr vi trenger til resten av ferien.

I dag har vi vært på tur til Great Barrier reef, på snorkle tur. Vi besøkte to koral rev, og det siste er vel det som er mest nevneverdig, ikke fordi jeg syntes det var skuffende, men det var litt for mye bølger på det første stedet og jeg ble sjøsyk, og det andre var  mer imponerende, hvor man så klart fisker fra båten også. Magne fikk også prøvd et lite dykk ned til 6,7 meter. Dette var et såkalt introduksjonsdykk, som var en gøy opplevelse, og fikk sjangsen til å få prøvd ut det. Alt i alt var turen vellyket, til tross for at man er fryktelig solbrent (i allefall jeg).

Nå ser vi fram til de neste to månendene med reising ned over østkysten og Tasmania i midten av februar, før det er tilbake til Adelaide og skole for semester nummer 2.
Vi skal prøve å legge ut bilder på facebook etterhvert også,men internett her nede er tregt som et vondt år og litt til, sånn at man enkelte ganger skulle tro man bodde i et u-land. Håper deres julefeiring har vært finJ og godt nytt år J

torsdag 10. november 2011

Vin tur og Kangaroo Island

Det er lenge siden det sist ble skrevet noe her så vanlig, grunnen er enkel, vi har vært veldig opptatt med skole. Nå har endelig jeg gjort ferdig det siste essayet, mens Magne sitter å leser til eksamen og er ferdig neste uke. Så da har jeg i allefall fri et par uker før det er pånn igjen med to uker undervisning.

Vi var på vin tur i midten av september, med stor gjeng med internasjonale studenter, og Australske studenter her som arrangerte det hele. Turen gikk til Barossa Vally som er et vin distrikt ikke så langt fra Adelaide. Vi fikk besøkt fire vin gårder; Richmond Grove, Chateau Dorrien Winery, Wolf Blass og til slutt Jacobs Creek. Vi fikk smakt mye god vin og noe ikke så god vin, og kjøpt med oss litt vin også. Alt i alt var det en flott tur til Barossa Vally, og absolutt og anbefale hvis noen av dere skulle finne på å komme på besøk ;) *hint*

De norske jentene på vin tur:)

For noen uker siden var vi på tur til Kangaroo Island sammen med 40 andre internasjonale studenter, altså 42 til sammen, hvor over halvparten var tyskere. I grunn ikke så merkelig for de er overalt;) Først og fremst så ligger Kangaroo Island utenfor kysten av Adelaide, det er ca et times kjøretur til ferja, og ca en halvtime med ferje over til øya, som er på størrelse med kypros og tredje største øya i Australia.
Det var et tett tre dagers program med to veldig morsomme Australske guider, som til tider var mer gira og opplagt enn oss.
I korte trekk fikk vi vært på noen fine utsiktspunkter, lett etter koalaer rundt der vi skulle overnatte, som forøvrig egentlig var en fin plass. Vi fikk sett Kelly Hill Caves den første dagen, for de som har vært i grotter før så var ikke dette veldig spesielt, i allefall syntes ikke jeg det (mulig Magne er av en annen oppfatning). Etter det var vi på Kenguru walk, og ja vi fikk sett masse kenguruer på den lille turen, de var stort sett overalt, og enkelte i gruppa syntes det var gøy å skremme de litt, så alle hoppet samtidig, stakkars dyr, men må innrømme at det er ganske morsomt å se på når de hopper;)
På dag nummer to var vi på en fin gå tur ned til en liten strand hvor flere benyttet anledningen til et bad i det kalde vannet, og uten sola i sikte. Vi fikk også sett seler og de berømte remarkable rocks denne dagen, og ikke nok med det fikk vi oss en koala walk, hvor koalaene absolutt var til stede langt oppe i trærne. Vi fikk også endelig skjønt forskjellen på Wallabie og en Kenguru, der er vist nok litt som en hest og en ponni, hvor Wallabie er en ponni:P  Etter middag fikk vi sett på pingvinene som kommer opp av vannet om kvelden, men fordi det selvsagt var blitt mørkt har vi dessverre ingen gode bilder av de, men vi fikk sett de. De var utrolig små, mye mindre enn jeg hadde forventet at de var.
Siste dag av turen ble startet med sandboarding i little Sahara. Ja, det er litt som å stå på snowboard eller ake på snø, bare at det gikk litt saktere, det er mye mulig at dette var fordi vi hadde litt uflaks med de brettene vi prøvde, for det så nemlig ut som de andre gikk mye raskere ned bakken. Det ble også gjort forsøk på å kjøre både 6 og 10 stk sammen ned, med noe sviktende resultater. Etter en time med mye gøy i sand dynene dro vi avgårde med en halvkilo sand for å se på sjøløver. Som jeg egentlig synes var veldig gøy, og så fikk vi mange flotte bilder av dem. Siste stopp på turen før det var det som helt sikkert må være verdens dyreste ferje på et så lite strekke (18 km og ca 500 kr tur/retur per pers + bil (ca. kr 1000 tur/retur)), ble det tur på en strand, og typisk nok så begynte det å regne når vi skulle dit, men det var selvsagt fremdeles noen som benyttet sjansen til å bade, for vår del var det alt for kaldt;) Alt i alt var turen kjempe flott, og er også noe å anbefale, men for all del ikke ta turen på egenhånd, og melde seg på en tur er billigere og jeg tror man får mer igjen for pengene;)

På gå tur til stranda du ser i bakgrunnen, vi kunne vært heldigere med været, men det regnet ikke heldigvis.

Sandboarding!

en baby sjøløve:):)

Den 19 desember er vi klare for nye eventyr igjen langs øst kysten i to måneder og Tasmania i midten av februar. Magne skal riktig nok på en lite helg tur første helga i desember, men han får nesten fortelle om den turen selv, jeg skal bruke den tiden på å lese.
Vi skal prøve å komme med et innlegg om ikke så lenge igjen og så håper vi alt står bra til med dere der hjemme, mens vi koser oss her og liker at sommeren har kommet:)

onsdag 12. oktober 2011

Roadtrip Adelaide til Alice Springs: 4300 km

Dag 1:
Den første dagen ble først og fremst brukt til kjøring mot Coober Pedy, hvor vi skulle sove under bakken for natten (jeg endte opp i bilen pga snorke lyder som kunne minne om en bjørn fra flere kanter). Kjøreturen gikk overraskende bra til tross for venstre kjøring og blinklysene på feil side av veien, det ble rett og slett en del ekstra vindusvask denne dagen og forøvrig også resten av turen. I løpet av denne første dagen klarte vi å få en stein i frontruta som resulterte til først en liten sprekk, som bare vokste seg større fra dag til dag. Vell fremme i Coober Pedy fikk vi oss en mine tur, hvor det har vært funnet opal (har min tvil om at det var så mye der for tiden) og det hele vil jeg si var ganske så kjedelig og skuffende, selv om enkelte andre syntes det var spennende.

Dag 2:
Første del av dagen (etter en natt med dårlig søvn for min del) ble tilbrakt i ”sentrum” av Coober Pedy. Vi fikk dermed med oss museum og litt sightseeing i ”byen” og utsiktspunkter. Jeg fikk også et fint opal halskjede fra Magne :) Turen gikk deretter videre mot Northern Territory og Erldunda hvor vi overnattet og kjørte videre dagen etter.

Dette har de som turist atraksjon i Coober pedy, et romskip, som har vært med i filmen Pitch black!

Dag 3:
Turen mot Uluru og Kata Tjunta startet denne dagen. Vel fremme ble det en 7.4 km tur på Kata Tjunta. Det var en flott tur, men alt for varmt og derfor var nok ikke stemningen på topp hele veien, og ble nok i lengste laget når det var over 36 varme grader ute. Vi fikk også med oss solnedgangen over Kata Tjunta og delvis Uluru (men litt seint ute) og det hele var i grunn litt skuffende.

Dag 4:
Dagen ble tilbrakt ved Uluru. Først var det fryktelig tidlig opp for å se soloppgangen over Uluru (Magnes ide) og vi var i allefall ikke alene om akkurat det. Etterpå ble det en tur rundt steinen eller det vil si jeg og Crystal gikk litt, og snudde, mens Magne og Andy gikk hele turen rundt. Det var for varmt til at vi kunne klatre opp på steinen, da måtte vi vært der mye tidligere.
Resten av denne dagen gikk med til å kjøre til Kings Canyon for å rekke solnedgangen der. Vel framme fikk vi igjen satt opp teltene, og her fikk vi også oss et forfriskende bad i campingens basseng før vi gikk av gårde for å se solnedgangen. Dette må ha vært den varmeste dagen på turen med hele 39 grader (gleder meg ikke til sommer) og det var også den varmeste natta, ingen fare for å fryse. Det var også her det lusket en dingo rundt på jakt etter mat (ikke oss heldigvis, mer søppel vil jeg tro, men hvem vet vel egentlig?)

Soloppgang ved Uluru

Dag 5:
Tidlig opp for å gå en tur i Kings Canyon før det ble alt for varmt igjen. Dette var nok favoritt turen våres. Det ble en flott rundtur i fantastisk fjelllandskap og en veldig grei temperatur, som nok økte opp mot 26 grader før turen var over.
Deretter bar turen videre mot Alice Springs og den etterlengtede sengen for to netter. Dette ble også den første dagen på de såkalte ”dirt roads” eller dårlige veier på godt norsk. Det hele gikk flott en god stund, i grunn mesteparten av veien, før Andy punkterte, og det ble skifting av dekk midt i en sandstorm. Stakkars folk som skulle vaske den bilen etter oss (vi var glad vi slapp). Det skal sies at det var masse hyggelige folk som stoppet og en kom t.o.m ut av bilen og spurte om alt gikk greit der vi sto i vinden med et flat dekk.
Vel framme i Alice Springs, ble det ut for å finne mat, og gutta fikk bestemme (eller tok seg rett til å bestemme, kremt) og Magne fikk kenguru som ønsket, og jeg fikk en liten smakebit. Jeg må si at jeg synes ikke det var så veldig spesielt, som alt annet kjøtt vil jeg si. Og ja stakkars Skippy!

Punktert dekk i sandstormen. På bilde Crystal og Andy

Dag 6:
Alice Springs sightseeing er det store stikkordet denne dagen. Vi dro først til en Old telegraph station, mens vi ennå hadde bilen (den måtte fikses, råkjørere som vi er, nei da, bare litt uflaks) Jeg er litt usikker om inngangspengene var verdt det egentlig, men vi fikk oss også en liten fin tur opp på en høyde og en gammel kirkegård (som virket meget oppusset).  Så var det å få levert bilen; først dekket en plass og ruta en annen. Magne og Andy fikset det mens vi jentene ble sluppet av i byen, og tok oss dermed tid til en lengre lunsj før det ble litt shopping i den lille søte byen Alice Springs. Kjempe koselig by, ikke veldig mye å gjøre, men nok for et par dager og veldig rolig i forhold til store Adelaide, minnet meg litt om hjemmeJ Resten av dagen ble det i grunn shopping, venting på bilen, shopping, hente bilen, shopping og deretter en tur på butikken for å handle inn til ørkenturen vår, og andre småting før det nok en gang var kvelden og tid for middag. Denne gangen fikk jentene bestemme (vi bestemte det helt selv) og det ble italiensk, veldig god mat :D

Dag 7:
Fra Alice Springs til The Painted Dessert. Forhåpningen var store, om de levde opp til det vet jeg ikke helt, men det var veldig fint. Vel framme ved campingen, der hvor det faktisk bodde et yngre par. Jeg er fremdeles forundret over at man vil bo på denne måten, men hver sin smak sier jeg. Fredelig og rolig hadde de det da, med ca 80 km (det føltes ut som 200) til nærmeste nabo. De hadde en meget fin hund som het Timmy som fulgte meg og de andre rundt helt til vi gikk å la oss den kvelden. Men før vi gikk og la oss, kjørte vi opp til et utsiktspunkt hvor vi så solnedgangen over Painted Dessert og fikk sett hvordan den forandret farge med lyset. Det var veldig fint, og bildene lyver ikke, det var faktisk sånn det så ut.
Painted dessert ved solnedgangen...

Dag 8:
Turen videre ned mot Adelaide har begynt, og mot Oodnadatta track. Alt dette var på meget humpete veier, det var også turen til The Painted Dessert. Vi fikk en tur innom byen Oodnadatta, koselig liten landsby med et rosa roadhouse og koselige mennesker, der vi fikk nøkkelen til byens museum selv og bare låse oss inn for og kikke. Ikke at det var så mye å se, men det var en del om den gamle jernbanen, Ghan. Den heter det den dag i dag også, men jernbanen går en helt annen plass. Videre på denne ruten fikk vi også sett en god del gamle jernbanelinjer og bruer både med og uten firfirsler. Andre ting på denne turen var saltsjøene, som har oppstått fra den tiden Australia lå under havet og som per i dag ser helt hvite ut. Mot slutten av kjøringen denne dagen kom vi til det berømte ”dog fence”, som er der for å holde dingoer og andre dyr avskilt. I dag er gjerdet 5500 km, men har vært 8614 km langt. Etter enda mer kjøring i mørket kom vi fram til Marree, en liten landsby hvor gamle Ghan har gått igjennom og hadde en del gamle toger stående. Vi var en liten tur innom den lokale puben, men det luktet rett og slett ikke godt der, så det ble i stedet natta for oss!

Dag 9:
Siste dagen på denne fantastiske turen, ble først tilbrakt med en kjapp sightseeing i Marree, antakelig unnagjort på ca 10 min, ikke store greiene med andre ord. Deretter kjørte vi videre ned mot Adelaide, og tok en tur innom Flinders Range også, der vi i allefall fikk sett noen flotte utsiktspunkter gjennom en liten rute i den store nasjonalparken. Vi skal nok garantert tilbake hit en dag, og ha noen dager her med camping og flotte gåturer.

Det var en fantastisk flott tur, og mange nye opplevelser og vi fikk opplevd en annen side av Australia som er vel verdt å få med seg.
Verdt å nevne hvilke dyr vi så på veien kanskje?...både døde og levende, og heldigvis kjørte vi ikke på så mange;)  Vi så kenguru, emu, dingo, kuer, sauer, kameler, firfirsler, edderkopper (redback, giftig), fugler, fluer og andre småkryp!

South Australia

Det er ikke lett å legge ut mange bilder på bloggen, så det ble bare noen få dessverre! Så dere andre som ikke er på facebook, får se å komme dere dit, ellers må dere vente til vi kommer hjem, all annen opplastning til mail og her tar for lang tid, og tålmodigheten min strekker ikke så langt ;)

lørdag 10. september 2011

Skole, og små lei!

Beklager at det ikke har blitt så mye oppdateringer i det siste, men det skjer svært lite. Det går for det meste i sove, spise, lese, spise, lese og sove om dagen. Det er mye som skal gjøres for oss begge, og det tar tid, fryktelig mye tid, mer enn vi kanskje hadde regnet med at det ville ta. Om tre uker skal vi heldigvis på tur, på roadtrip fra Adeleaide to Alice Springs, innom en rekke plasser på veien, og vi skal også ha med oss to andre på turen, så det blir sikkert veldig veldig gøy, og vi gleder oss, men først skal tre oppgaver skrives ferdig for min del, og en del for Magne også. Så i mellom tiden, til vi har noe mer å komme med etter turen til Alice Springs får dere kose dere med disse bildene fra Adelaide den siste tiden:) Og ja, vi har vært her to mnd allerede, det har gått veldig fort. :D

Flotte fugler i parken, de er overalt!

Svane i parken:)

Heads or tails party...i et veldig kult hus, Maria du ville likt deg der;)

27 grader, sommer for en dag i Adelaide, måtte nytes med et fototur rundt parken:)

The Royal Adelaide Show, Magne vant bamse til meg, men synes fremdeles du kunne valgt en litt søtere en? :P ;)

Vi fant også denne søte koalen på the royal adelaide show;)