onsdag 6. juli 2011

Nå er vi på vei, etter litt forberedelser

Nå er vi endelig på vei til Australia og er kommet fram til Singapore, og har bare noen timer venting og 7 flytimer igjen. Jeg dro fra Sandefjord rett før 11, og dro direkte til Horten, der faren til Birgitte og broren hennes kjørte oss inn til Gardermoen tirsdag formiddag. Litt action på Gardermoen da brannalarmen ble utløst midt under boardingen, så da måtte alle ut og boardingen måtte begynne på nytt etter en luftetur. Kom likevel til London til oppsatt tid, så fikk kjørt inn ganske mye. Etter 3,5 timer i London, så ventet den 13 timer lange flyturen til Singapore. Vi forventer å være framme og ferdig innkvartert på rommet i Adelaide kl 2 natt til torsdag (norsk tid), dvs. torsdag morgen halv ti lokal tid. Ja, det er faktisk seks og en halv time forskjell, og til vinteren når vi begge justerer for sommertiden, så blir det 10,5 timer :-)

Den siste måneden har det gått i ett. Begynte så smått med forberedelser og utleie av leiligheten. Vi satte inn annonse på Finn.no torsdag kveld, og i løpet av første døgnet så var det over 20 interessenter. Påfølgende helg hadde vi nesten alle inne til intervju, og deretter var det bare å velge ut de vi ønsket å leie ut til. Til slutt var det ei mor og datter fra Valle, som begge skulle gå på skole i Kristiansand som var de heldige utvalgte. Så tror og håper det var et godt valg for oss.

Foruten leiligheten, så har det vært litt stress med bekreftelse til University of Adelaide for min del. I motsetning til University of South Australia, så krever University of Adelaide en bekreftelse fra de norske myndigheter på at jeg er medlem i folketrygden, hvilket er obligatorisk så lenge jeg søker lån og stipend fra lånekassa. Uten denne bekreftelsen så kunne ikke Confimation of Enrolment (CoE) utsendes, og uten denne så kunne man ikke søke studentvisum til Australia, så et forholdsvis viktig dokument i den store sammenhengen. Jeg regnet med at dette kunne ta tid, så jeg sendte inn søknad til lånekassa i begynnelsen av mai. Bare en måned senere så kom meldinga til NAV, som var de som tidligere utstede en bekreftelse på dette medlemskapet. Nå er det Helfo som har overtatt denne oppgaven, hvilket de ikke riktig er klar over selv, men som NAV er svært godt underforstått med. Uansett så beregner begge etatene minst to ukers behandlingstid, så vi er nå i midten av juni. Jeg ringte derfor til alle tre etatene en times tid for å få orden på dette når det kun var tre uker til avreise. I samtale med NAV så kunne de tydelig se at meldinga var kommet fra lånekassa, men kunne de utstede en liten bekreftelse på dette?? Neida, det var Helfo sitt ansvar! Ringte derfor Helfo, og kom etter fem-seks intern overføringer til ei dame som kunne hjelpe meg, men ikke før ho etter hvert forsto at dette hastet, og at jeg hadde prøvd det som var å prøve. Så fikk jeg omsider tilsendt en bekreftelse på mitt medlemskap fram til 31.12.2011, altså kun for et halvt år, som tilfeldigvis var den perioden jeg hadde søkt lån og stipend for. Svært spent på om dette var godt nok for University of Adelaide, og etter et par tre purringer den veien uka etter, altså når det kun var ei uke igjen til avreise, så fikk jeg endelig mitt CoE. Så søkte fort på studentvisum, noe som ikke viste seg å være så enkelt, så et par ekstra dager og mailer med University of Adelaide, så fant jeg ut at de hadde skrevet feil fødselsdato. Plutselig var jeg født i oktober og ikke juni. Fredagen før avreise fikk jeg et nytt CoE uten feil, og jeg fikk endelig kjørt gjennom søknaden, og til den store overraskelsen, så var denne godkjent allerede få timer senere. Så da ble det forhåpentligvis i orden, hvilket vi finner ut om noen få timer.

Hilsen Magne :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar