onsdag 12. oktober 2011

Roadtrip Adelaide til Alice Springs: 4300 km

Dag 1:
Den første dagen ble først og fremst brukt til kjøring mot Coober Pedy, hvor vi skulle sove under bakken for natten (jeg endte opp i bilen pga snorke lyder som kunne minne om en bjørn fra flere kanter). Kjøreturen gikk overraskende bra til tross for venstre kjøring og blinklysene på feil side av veien, det ble rett og slett en del ekstra vindusvask denne dagen og forøvrig også resten av turen. I løpet av denne første dagen klarte vi å få en stein i frontruta som resulterte til først en liten sprekk, som bare vokste seg større fra dag til dag. Vell fremme i Coober Pedy fikk vi oss en mine tur, hvor det har vært funnet opal (har min tvil om at det var så mye der for tiden) og det hele vil jeg si var ganske så kjedelig og skuffende, selv om enkelte andre syntes det var spennende.

Dag 2:
Første del av dagen (etter en natt med dårlig søvn for min del) ble tilbrakt i ”sentrum” av Coober Pedy. Vi fikk dermed med oss museum og litt sightseeing i ”byen” og utsiktspunkter. Jeg fikk også et fint opal halskjede fra Magne :) Turen gikk deretter videre mot Northern Territory og Erldunda hvor vi overnattet og kjørte videre dagen etter.

Dette har de som turist atraksjon i Coober pedy, et romskip, som har vært med i filmen Pitch black!

Dag 3:
Turen mot Uluru og Kata Tjunta startet denne dagen. Vel fremme ble det en 7.4 km tur på Kata Tjunta. Det var en flott tur, men alt for varmt og derfor var nok ikke stemningen på topp hele veien, og ble nok i lengste laget når det var over 36 varme grader ute. Vi fikk også med oss solnedgangen over Kata Tjunta og delvis Uluru (men litt seint ute) og det hele var i grunn litt skuffende.

Dag 4:
Dagen ble tilbrakt ved Uluru. Først var det fryktelig tidlig opp for å se soloppgangen over Uluru (Magnes ide) og vi var i allefall ikke alene om akkurat det. Etterpå ble det en tur rundt steinen eller det vil si jeg og Crystal gikk litt, og snudde, mens Magne og Andy gikk hele turen rundt. Det var for varmt til at vi kunne klatre opp på steinen, da måtte vi vært der mye tidligere.
Resten av denne dagen gikk med til å kjøre til Kings Canyon for å rekke solnedgangen der. Vel framme fikk vi igjen satt opp teltene, og her fikk vi også oss et forfriskende bad i campingens basseng før vi gikk av gårde for å se solnedgangen. Dette må ha vært den varmeste dagen på turen med hele 39 grader (gleder meg ikke til sommer) og det var også den varmeste natta, ingen fare for å fryse. Det var også her det lusket en dingo rundt på jakt etter mat (ikke oss heldigvis, mer søppel vil jeg tro, men hvem vet vel egentlig?)

Soloppgang ved Uluru

Dag 5:
Tidlig opp for å gå en tur i Kings Canyon før det ble alt for varmt igjen. Dette var nok favoritt turen våres. Det ble en flott rundtur i fantastisk fjelllandskap og en veldig grei temperatur, som nok økte opp mot 26 grader før turen var over.
Deretter bar turen videre mot Alice Springs og den etterlengtede sengen for to netter. Dette ble også den første dagen på de såkalte ”dirt roads” eller dårlige veier på godt norsk. Det hele gikk flott en god stund, i grunn mesteparten av veien, før Andy punkterte, og det ble skifting av dekk midt i en sandstorm. Stakkars folk som skulle vaske den bilen etter oss (vi var glad vi slapp). Det skal sies at det var masse hyggelige folk som stoppet og en kom t.o.m ut av bilen og spurte om alt gikk greit der vi sto i vinden med et flat dekk.
Vel framme i Alice Springs, ble det ut for å finne mat, og gutta fikk bestemme (eller tok seg rett til å bestemme, kremt) og Magne fikk kenguru som ønsket, og jeg fikk en liten smakebit. Jeg må si at jeg synes ikke det var så veldig spesielt, som alt annet kjøtt vil jeg si. Og ja stakkars Skippy!

Punktert dekk i sandstormen. På bilde Crystal og Andy

Dag 6:
Alice Springs sightseeing er det store stikkordet denne dagen. Vi dro først til en Old telegraph station, mens vi ennå hadde bilen (den måtte fikses, råkjørere som vi er, nei da, bare litt uflaks) Jeg er litt usikker om inngangspengene var verdt det egentlig, men vi fikk oss også en liten fin tur opp på en høyde og en gammel kirkegård (som virket meget oppusset).  Så var det å få levert bilen; først dekket en plass og ruta en annen. Magne og Andy fikset det mens vi jentene ble sluppet av i byen, og tok oss dermed tid til en lengre lunsj før det ble litt shopping i den lille søte byen Alice Springs. Kjempe koselig by, ikke veldig mye å gjøre, men nok for et par dager og veldig rolig i forhold til store Adelaide, minnet meg litt om hjemmeJ Resten av dagen ble det i grunn shopping, venting på bilen, shopping, hente bilen, shopping og deretter en tur på butikken for å handle inn til ørkenturen vår, og andre småting før det nok en gang var kvelden og tid for middag. Denne gangen fikk jentene bestemme (vi bestemte det helt selv) og det ble italiensk, veldig god mat :D

Dag 7:
Fra Alice Springs til The Painted Dessert. Forhåpningen var store, om de levde opp til det vet jeg ikke helt, men det var veldig fint. Vel framme ved campingen, der hvor det faktisk bodde et yngre par. Jeg er fremdeles forundret over at man vil bo på denne måten, men hver sin smak sier jeg. Fredelig og rolig hadde de det da, med ca 80 km (det føltes ut som 200) til nærmeste nabo. De hadde en meget fin hund som het Timmy som fulgte meg og de andre rundt helt til vi gikk å la oss den kvelden. Men før vi gikk og la oss, kjørte vi opp til et utsiktspunkt hvor vi så solnedgangen over Painted Dessert og fikk sett hvordan den forandret farge med lyset. Det var veldig fint, og bildene lyver ikke, det var faktisk sånn det så ut.
Painted dessert ved solnedgangen...

Dag 8:
Turen videre ned mot Adelaide har begynt, og mot Oodnadatta track. Alt dette var på meget humpete veier, det var også turen til The Painted Dessert. Vi fikk en tur innom byen Oodnadatta, koselig liten landsby med et rosa roadhouse og koselige mennesker, der vi fikk nøkkelen til byens museum selv og bare låse oss inn for og kikke. Ikke at det var så mye å se, men det var en del om den gamle jernbanen, Ghan. Den heter det den dag i dag også, men jernbanen går en helt annen plass. Videre på denne ruten fikk vi også sett en god del gamle jernbanelinjer og bruer både med og uten firfirsler. Andre ting på denne turen var saltsjøene, som har oppstått fra den tiden Australia lå under havet og som per i dag ser helt hvite ut. Mot slutten av kjøringen denne dagen kom vi til det berømte ”dog fence”, som er der for å holde dingoer og andre dyr avskilt. I dag er gjerdet 5500 km, men har vært 8614 km langt. Etter enda mer kjøring i mørket kom vi fram til Marree, en liten landsby hvor gamle Ghan har gått igjennom og hadde en del gamle toger stående. Vi var en liten tur innom den lokale puben, men det luktet rett og slett ikke godt der, så det ble i stedet natta for oss!

Dag 9:
Siste dagen på denne fantastiske turen, ble først tilbrakt med en kjapp sightseeing i Marree, antakelig unnagjort på ca 10 min, ikke store greiene med andre ord. Deretter kjørte vi videre ned mot Adelaide, og tok en tur innom Flinders Range også, der vi i allefall fikk sett noen flotte utsiktspunkter gjennom en liten rute i den store nasjonalparken. Vi skal nok garantert tilbake hit en dag, og ha noen dager her med camping og flotte gåturer.

Det var en fantastisk flott tur, og mange nye opplevelser og vi fikk opplevd en annen side av Australia som er vel verdt å få med seg.
Verdt å nevne hvilke dyr vi så på veien kanskje?...både døde og levende, og heldigvis kjørte vi ikke på så mange;)  Vi så kenguru, emu, dingo, kuer, sauer, kameler, firfirsler, edderkopper (redback, giftig), fugler, fluer og andre småkryp!

South Australia

Det er ikke lett å legge ut mange bilder på bloggen, så det ble bare noen få dessverre! Så dere andre som ikke er på facebook, får se å komme dere dit, ellers må dere vente til vi kommer hjem, all annen opplastning til mail og her tar for lang tid, og tålmodigheten min strekker ikke så langt ;)